


Barbara Drazkov, Maciej Straburzyński - Mikołaj Gomółka - Jan Kochanowski Psalmy
Description
- Psalm II. Why do the nations rage? (Co za przyczyna tego zamieszania?) 3:33
- Psalm X. Why do You stand afar off, o Lord? (Czemuś, Panie, odstąpił?) 3:06
- Psalm XXIX. Give unto the Lord, o you mighty ones (Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu) 2:17
- Psalm XXXI. In You, o Lord, I put my trust (W Tobie ufność swą kładę, Boże niezmierzony) 2:54
- Psalm XLVII. Oh, clap your hands, all you peoples! (Kleszczmy rękoma wszyscy zgodliwie) 1:23
- Psalm LVII. Be merciful to me, O God, be merciful to me! (Smiłuj się, Panie, czasu mego niepokoją) 2:31
- Psalm LVIII. Do you indeed speak righteousness, you silent ones? (Najdzie się kiedy chwila tak szczęśliwa) 3:15
- Psalm LXXVII. I cried out to God with my voice (Pana ja wzywać będę, dokądem żywy) 4:24
- Psalm CIII. He who dwells in the secret place of the Most High (Błogosław, duszo moja, Panu swojemu) 3:09
- Psalm CXIIII. When Israel went out of Egypt (Na ten czas, gdy Żydowie dostawszy swobody) 4:18
- Psalm CXXXVII. By the rivers of Babylon (Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody) 4:13
- Psalm CXLI. Lord, I cry out to You (Ciebie, Ojcze, wzywam, łaskawy) 3:07
- Psalm CXLII(b). I cry out to the Lord with my voice (Pana wołam, Pana proszę) 2:41
- Psalm CXLIII. Hear my prayer, o Lord (Wysłuchaj, wieczny Boże, prośby moje) 3:23
Maciej Straburzyński – bas-baryton, duduk
Barbara Drazkov – fortepian preparowany
Artur Majewski – kornet
Bartłomiej Stankowiak – fortepian preparowany
Album jest twórczym opracowaniem czternastu biblijnych Psalmów Dawidowych w poetyckim tłumaczeniu Jana Kochanowskiego z muzyką Mikołaja Gomółki (Melodie na Psałterz Polski) z 1580 roku.
"Renesansowe czterogłosowe pieśni a cappella sprzed 440 lat przekomponowaliśmy w idiomie minimalistyczno-awangardowym na bas-baryton i fortepian preparowany. Inspiracją była tu zarówno minimalistyczna rekompozycja Maxa Richtera, jak i Requiem ludowe Kwadrofonika, a także awangardowe brzmienia Johna Cage’a. Naszym celem było połączenie tradycyjnej, tonalnej melodyki z nietypowym, często szmerowym i atonalnym brzmieniem fortepianu preparowanego. Sięgając po perłę polskiej muzyki renesansowej zapragnęliśmy wyeksponować wokalną ekspresję daleką od prostoty typowej dla szesnastowiecznego śpiewu. Uznaliśmy też, że teksty Kochanowskiego wybrzmią najszczerzej w możliwie najrozleglejszym wachlarzu barw głosu, fortepianu, a incydentalnie także instrumentów dętych (duduk, kornet), często o nieokreślonej tonalności. Niektóre opracowania były konsekwencją znaczeń i symboli obecnych w poezji, inne zabawą "efektami" dźwiękowymi, a jeszcze inne narodziły się przypadkowo. Staraliśmy się, by nasze Psalmy były poruszające, piękne i ciekawe, bo - jak zauważył ojciec rekompozycji, Igor Strawiński - choć każda muzyka jest o innej muzyce, jest przede wszystkim sztuką ekspresji, a emocje zawarte w Psalmach - strach, wdzięczność, gniew i miłość - pozostają uniwersalne, bez względu na muzyczną estetykę, w jakiej są przekazywane."
Barbara Drazkov, Maciej Straburzyński
wydawca: RecArt 2021
nr kat. RECART 0041
format: CD, digipack