Producers
Login

Di Chiesa E Di Camera - Muzyka Skrzypcowa Na Polskim Dworze Wazów - Teresa Piech, Joanna Radziszewska-Sojka, Krzysztof Urbaniak

Availability: dostępny
Dispatched within: 3 dni
Price: €10.32 10.32
quantity szt.

product unavailable

add to wish list

Description

  1. Tarquinio Merula - Cantate iubilate
  2. Tarquinio Merula - Sonata prima
  3. Tarquinio Merula - Sonata seconda
  4. Tarquinio Merula - Nigra sum
  5. Aldebrando Subissati - Sonata VI Capriccio
  6. Aldebrando Subissati - Sonata XV
  7. Giovanni Francesco Anerio - Nativitas gloriosae
  8. Aldebrando Subissati - Sonata V Nativitas gloriosae
  9. Marco Scacchi - Capriccio per camera
  10. Heinrich Dobel - Sonata IV
  11. Heinrich Dobel - Sonata I
  12. Jacek Różycki - Ave sanctissima Maria

 

Teresa Piech - skrzypce,
Joanna Radziszewska - Sojka - sopran
Krzysztof Urbaniak - organy

Kapela królewska polskiego dworu Wazów była przez ponad pół wieku jednym z najlepszych zespołów europejskich. Znany ze swoich kulturalnych upodobań, król Zygmunt III dzięki ogromnym jak na ówczesne czasy funduszom przeznaczonym na działanie zespołów muzycznych mógł zatrudnić najlepszych muzyków z całej Europy (głównie Włochów). Znakomite warunki finansowe, jakie oferował, spowodowały, że liczni instrumentaliści, śpiewacy i kompozytorzy decydowali się na wyjazd do „zimnego kraju na dalekiej północy”, stąd na dworze Wazów działali najwybitniejsi twórcy włoscy przełomu wieków XVI i XVII, jak np. Luca Marenzio.

 

Z niewątpliwie bogatego dorobku kompozytorskiego do dzisiejszych czasów zachowało się niestety niewiele. Nie przetrwały absolutnie żadne materiały pochodzące bezpośrednio z dworu królewskiego; zniszczeniu uległy prawdopodobnie już podczas potopu szwedzkiego. Kompozycje nie zostały wydane drukiem, a szczęśliwie zachowane utwory przetrwały w rękopiśmiennych odpisach w źródłach niezwiązanych z dworem. Twórczość kompozytorów kapeli wazowskiej na skrzypce solo pozostaje nadal w sferze pytań bez odpowiedzi. Wzmiankowani wielokrotnie w źródłach skrzypkowie zapewne oprócz zachowanych i znanych dzieł wielkoobsadowych musieli wykonywać i utwory na mniejsze składy, w tym sonaty solowe, jednak nie przetrwały żadne świadectwa dotyczące rodzaju czy ilości repertuaru. Utwory przedstawione na płycie stanowią próbę zrekonstruowania możliwego stanu muzyki skrzypcowej na dworze Wazów w pierwszej połowie wieku XVII i są dziełami kompozytorów w różny sposób z dworem polskim związanych. Ich wspólną cechą jest niezwykła jak na owe czasy bogata warstwa harmoniczna. Kompozytorzy szeroko stosują bardzo rozwiniętą chromatykę i śmiałe połączenia harmoniczne, często sięgają do odległych tonacji, wykraczając daleko poza obowiązujący w owym czasie średniotonowy system temperacji. Dla ukazania tej muzyki w możliwie najbardziej zbliżonym do oryginału brzmieniu naturalne wydaje się nagranie jej we wnętrzu kościelnym z wykorzystaniem jedynego zachowanego i odrestaurowanego polskiego instrumentu z czasów wazowskich – organów zbudowanych w 1633 roku przez Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, których renowacja zakończyła się w roku 2018.


wydawca: Recart Records 2019
nr kat.: RecArt0031
format: CD, jewel case


 

Product reviews (0)

Currency
Languages
up
Shop is in view mode
View full version of the site
Sklep internetowy Shoper.pl