Kolędy Europejskiej Christianitas - Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Description
- Beata viscera
- Jesu Redemptor omnium
- Hodie nobis caelorum
- Dominus Dixit
- Puer natus est nobis
- Grates nunc omnes
- Polorum regina
- Ther is no rose
- Verbum caro
- Stella Splendes
- Ad cantus laetitiae
- Gaudete
- Tak Bóg człowieka miłował
- Zstał(a)ć się rzecz wielmi dziwna
- Bożego narodzenia
- Kiedy krol Herod krolował
- Nuż my dziś krześcijani
- Anioł Pasterzom mówił
- Alleluja, lauda eum; Christus, qui genitus; De sublimi
- Chrystus się nam narodził
- Zdrow bądź Krolu Anielski
Schola Gregoriana Sancti Casimiri – męski zespół śpiewaczy
Mariusz Perkowski – baryton
Paweł Cichoński – tenor
Piotr Gołowczyc – tenor
Krzysztof Frejtag – tenor
Marcin Szaciłowski – baryton
Łukasz Olechno – baryton
Wojciech Bronakowski – bas
Adam Bańkowski – bas
Karol Komenda – bas
Maciej Falkiewicz – bas
Gościnnie:
Emilia Perkowska – sopran
Melania Klinger – sopran
Bożena Bojaryn-Przybyła – sopran
Mariusz Perkowski – kierownictwo artystyczne
Najnowsza płyta Schola Gregoriana Sancti Casimiri,
Christianitas to Europa średniowieczna, w której chrześcijaństwo było podstawowym punktem odniesienia dla opisywania własnej tożsamości. Christianitas było dla współczesnych jednym światem i każdy obywatel tego świata myślał kategoriami uniwersalnymi. Okres Świąt Bożego Narodzenia był przez wieki spoiwem całej chrześcijańskiej Europy i również dzisiaj może być czasem wyjątkowym dla większości mieszkańców Europy.
Kolędy pochodzące z wielu regionów średniowiecznej Europy
świadczą o wartościach naszego kontynentu, które łączyć mogą i powinny
również dzisiaj. Jest to szczególnie ważne w dobie afirmacji
multikulturalizmu, z jednoczesnym brakiem wychowania do zrozumienia
korzeni kultury własnej, polskiej i europejskiej. Na tym tle ukazanie
średniowiecznych kolęd Polskich obecnie nieznanych i zapomnianych
szerszej publiczności, ma ogromną wartość.
Adam Mickiewicz, w wykładach z literatury słowiańskiej (1841) mówił: „Nie wiem, czy jaki inny kraj może się pochlubić zbiorem podobnym do tego, który posiada Polska…
Mówię o zbiorze Kantyczek… Uczucia w nich wypowiedziane, uczucia macierzyńskie, gorliwej czci Najświętszej Panny dla Boskiego Dzieciątka, są tak delikatne i święte, że tłumaczenie prozą mogłoby je spospolitować. Trudno by znaleźć w jakiejkolwiek innej poezji wyrażenia tak czyste, o takiej słodyczy i takiej delikatności”. Repertuar popularnych kolęd jednakże zazwyczaj nie sięga dalej niż po XVII wieczne utwory, a o starszych pieśniach Bożonarodzeniowych większość Polaków wie niewiele, pomimo tego, iż ukazują one w staropolskim języku, pełne głębi uczucia religijne naszych przodków, ważne również dla nas.
wydawca: ProAnima 2018
nośnik: CD, digipack