DREWO Piesni z Ukrainy vol.2
Opis
1. Szedł brat z siostrą ballada wiosenna 3:57
2. Spił się kozak, spił się liryczna 3:10
3. Dziwna na tym świecie nastała godzina (Sierotka) psalm 4:25
4. Oj ty dębie kędzierzawy liryczna 4:24
5. Pomyśl dziewczyno, pomyśl weselna 2:16
6. Marsz weselny 2:47
7. Powiej, wietrze, drogą; dołem, koniki, dołem weselna 1:20
8. Maryno, Maryno liryczna 3:00
9. Pod mostem trawa rośnie liryczna 4:19
10. Zza góry wieje wiatr liryczna 5:51
11. Koło rzeki, koło brodu liryczna 4:15
12. Leciała kukułka, na brzegu usiadła liryczna 4:28
13. Oj na górze żyto liryczna, kozacka 4:09
14. Wygoń, matko, kowala z chaty taneczna, żartobliwa 1:49
15. Hopak 'Durybało' taniec 1:49
16. Na Syjońskiej Górze kolęda 4:18
Drewo:
Jewhen Jefremow, Iryna Klymenko, Tetjana Sopilka, Petro Towstucha, Roman Jenenko, Hanna Ochrimczuk, Serhij Ochrimczuk, Susanna Karpenko
muzyka i słowa: tradycyjne
PIEŚNI LIRYCZNE I BALLADY - jeden z najważniejszych nurtów ukraińskiej tradycji śpiewaczej. Rzewna melodyka i harmonijny, rozbudowany wielogłos stanowią cechę wspólną tych pieśni. W ciągu ostatnich 2-3 stuleci na wsi ukraińskiej wykształcił się charakterystyczny styl ich wykonywania. Zasadniczy, wielogłosowy pochód głosów niższego timbre'u uzupełnia tzw. "pidholosok" - solowy głos w górnym rejestrze, który autonomicznym ruchem rytmomelodycznym kontrapunktuje pozostałe głosy, współtworząc z nimi harmonijną całość. Śpiewany zespołowo głos basowy niekiedy nabiera wielowymiarowości dzięki indywidualnej ornamentyce linii melodycznej. W zależności od regionu styl ten różni się pewnymi osobliwościami. I tak w porównaniu do pieśni Wschodniego Podola ("Spił się kozak...") - w pieśniach Polesia występuje bogatsza ornamentyka melodyczna indywidualizująca i dramatyzująca śpiew ("Maryno, Maryno..."). Z kolei pieśni z Lewobrzeża, a szczególnie z Połtawszczyzny charakteryzuje powolniejsze, niekiedy rozciągnięte tempo i melodyczny rozmach. Duet basu i "pidholoska" kontrapunktuje dodatkowo jeszcze jeden, środkowy głos solowy. Jeszcze innym ciekawym zjawiskiem jest dialogowanie solistów podczas zaśpiewów ("Leciała kukułka...").
nagrano 16-17 maja 2000 roku w kościele Nawiedzenia NMP w Warszawie przez Studio Dźwięków Niemożliwych
nagranie i montaż: Tadeusz Sudnik
wydawca: KOKA 2002
nr kat. 032CD-8
nośnik: CD, etui digipack, książeczka po polsku i ukraińsku