FLORES ROSARUM Ad cælestem Jerusalem perducando ŚPIEWY ŚW. HILDEGARDY Z BINGEN (1098-1179)
Opis
1. In principio. fragment Liber divinorum operum, czyta: Dorota Segda
2. O quam mirabilis. antiphona, solo: Adrianna Bujak-Cyran
3. Improwizacja instrumentalna. lira korbowa: Maria Klich, wirginał: Filip Presseisen
4. O virga ac diadema .sequentia
5. Caritas abundat. antiphona
6. Improwizacja instrumentalna. portatyw: Filip Presseisen
7. Cum processit factura - antiphona, solo: Adrianna Bujak -Cyran
8. Cum erubuerint - antiphona, solo: Katarzyna Wiwer
9. O magne Pater - antiphona, solo: Anita Pyrek-Nąckiewicz, wirginał: Filip Presseisen
10. O aeterne Deus - antiphona
11. O Pastor animarum - antiphona ,solo: Katarzyna Śmiałkowska
12. Improwizacja instrumentalna - portatyw: Filip Presseisen
13. O successores - antiphona, Susi Ferfoglia, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska
14. Laus Trinitati - antiphona, solo: Maria Klich
15. Improwizacja instrumentalna - lira korbowa: Maria Klich, wirginał: Filip Presseisen
16. Alleluia. O virga, mediatrix - Adrianna Bujak-Cyran, Maria Klich, Katarzyna Wiwer
17. Ave generosa - hymn
18. Improwizacja instrumentalna - lira korbowa: Maria Klich
19. O Jerusalem -sequentia
20. Improwizacje instrumentalne - lira korbowa: Maria Klich,wirginał: Susi Ferfoglia, portatyw: Filip Presseisen
21. Vos flores rosarum - responsorium, solo: Susi Ferfoglia
Czas łączny: 59:58
Zródła/Sources: Oendermonde Codex, SI. Pielers & Paulusabdij, Ms Cod nr 9 (7. 8, 9, 10, 13, 14,21); Riesencodex. Hessische Landesbibliothek, Hs 2 (2. 3, 1'- 16, 17. 19).
FLORES ROSARUM :
Adrianna Bujak-Cyran
kierownictwo artystyczne / artistic direction .s. Susi Ferfoglia
Maria Klich
Anita Pyrek-Nąckiewicz
Katarzyna Śmiałkowska
Katarzyna Wiwer
gościnnie:
Dorota Segda
Filip Presseisen
Płyta zawiera czternaście pieśni z cyklu Symphonia harmoniae caelestium revelationum, które prezentują podstawową myśl św. Hildegardy o tym, że na początku człowiek żył w harmonii ze swoim Stwórcą, a także ze światem i z samym sobą. Grzech tę harmonię zaburzył i jej odnowienie dokona się jedynie dzięki miłosierdziu Ojca, który w ofierze swojego Syna na krzyżu, widzi powrót wszystkich swoich synów. Zatem możemy odczytywać tę muzykę jako duchową drogę wygnanego z raju człowieka do Niebieskiego Jeruzalem. Zawarte na płycie utwory połączone zostały improwizacjami instrumentalnymi, dzięki którym poszczególne wątki przedstawionej narracji splatają się w zwartą całość. Wprowadzeniem do płyty i swoistym motto całości jest fragment tekstu św. Hildegardy z Liber divinorum operum przeczytany przez Dorotę Segdę, aktorkę Narodowego Teatru Starego i rektora krakowskiej AST.
Krakowski zespół wokalny Flores Rosarum, od lat zajmujący się monodią liturgiczną, w śpiewach św. Hildegardy znalazł szczególne upodobanie, co ma swój wyraz także w jego nazwie nawiązującej do jednego z responsoriów dedykowanego męczennikom. Interpretacja i propagowanie muzyki tej niezwykłej Świętej stały się cechą charakterystyczną zespołu, dzięki której stał się on rozpoznawalny w całej Polsce.
Mamy nadzieję, że nasza płyta przyczyni się do duchowej, intelektualnej i artystycznej spuścizny niezwykłej kobiety, jaką była św. Hildegarda. Jej twórczość należy do skarbca Europy i jest świadectwem piękna, które kieruje w stronę Boga i w duchu benedyktyńskiego zawołania ora et labora stanowi zaproszenie do łączenia pracy z modlitwą, rozumu z wiarą, nieba z ziemią. ‒ opowiada s. Susi Ferfoglia, kierownik artystyczny Flores Rosarum.
Książeczka dołączona do płyty (60 stron) zawiera : teksty i opis utworów, artykuł o św. Hildegardzie, biogramy wykonawców.
wydawca: In Canto 2017
nr kat. INC04
format: CD, digipack