


BABADAG Šulinys
Opis
1. Sycamore Tree 3:51
2. Snaudala 2:58
3. Kania 5:35
4. Aitwar 7:04
5. Zurawie 5:33
6. Seniai Buvau / So Long Ago 6:40
7. The Well 6:16
8. Ej Toli Toli / So Far Away 4:20
9. Kankles 9:01
10. Thee Waves And A Dove 6:42
czas: 57:59
Ola Bilińska - głos, gitara elektryczna, suntezator OP-1, harmonium, skudučiai
Lauksmina Kriščiūnaitė-Plikšnienė - głos, perkusjonalia, kankles, skudučiai
Raminta Kriščiūnaitė - głos, percusjonalia, skudučiai
Dominyka Kriščiūnaitė - głos, percusjonalia, skudučiai
Hubert Zemler - perkusja, balafon, metalofon
Sebastian Witkowski - głos, gitara basowa, Roland Juno 106, Roland SH-101, Yamaha CS70M
Igor Nikiforow - głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon
Ola Bilińska zaprosiła do współpracy trzech muzyków z Warszawy oraz trzy niewiasty-wokalistki z Wilna. "Korpus" wileński stanowią trzy siostry Kriščiūnaitė: Lauksmina, Raminta i Dominyka, wokalistki związane z litewską sceną muzyki tradycyjnej, zaś warszawską część zespołu - trzech uznanych muzyków polskiej sceny alternatywnej: Hubert Zemler, Sebastian Witkowski i Igor Nikiforow. W połowie drogi między nimi - Ola Bilińska, która na co dzień mieszka na Suwalszczyźnie, kilka kilometrów od litewskiej granicy.
Utwory na płycie Šulinys (Studnia) to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości. To muzyczna materializacja potrzeby bycia częścią tradycji i częścią przyrody oraz podskórnego uczucia, że natura nie jest tym, czym się wydaje – do czego próbuje ją sprowadzić i oswoić człowiek współczesny; to prastara, pierwotna, funkcjonująca wciąż równolegle do tworzonej przez ludzi kultury i cywilizacji, manifestacja Absolutu; siedliszcze bytów metafizycznych; organiczna przestrzeń zawieszona między dobrem a złem, między naszym id i superego. BABADAG w swoich utworach – na pograniczu Polski i Litwy, natury i kultury – próbuje tę tajemnicę zgłębić po swojemu: muzyką, słowem i energią płynącą ze wspólnego tworzenia.
Ola Bilińska wzięła na warsztat sutartinės - prastare litewskie kanony o niezwykle ciekawej strukturze. Struktury te wykorzystała jako jedną z warstw swoich piosenek, do tradycyjnych melodii dopisując nowe teksty, po polsku i po angielsku, do starych zwrotek – nowe refreny, do linii wokalnych - instrumentalne aranże. Siostry Kriščiūnaitė dbają o odpowiednie wykonanie i wplecenie sutartinės w nową całość, zaś warszawska, męska część składu nurza wijące się sploty starych i nowych melodii w apetycznym sosie swego współczesnego instrumentarium: perkusji, balafonu, metalofonu, gitary elektrycznej oraz klasycznego Rolanda Juno. Liderka spaja to wszystko swoim głosem, snującym opowieści zaczerpnięte z polskiej i litewskiej mitologii, dorzucając do tego solidną porcję elektronicznej psychodelii.
wydawca: Karrot Kommando 2019
nr kat. KK 126
format: CD, digipack