Gaudete
Opis
- Rorate coeli
- Pozdrowienie anielskie
- Stworzycielu gwiazd świecących
- Kyrie
- Spraw, bym powrócił
- Pieśń o słowie Bożym
- Alleluja
- Archanioł Boży Gabryjel
- Bądź wesoła, Panno
- Niebiosa, rosę
- Sanctus
- Modlitwa Jezusowa
- Ciebie całą duszą pragnę
- Agnus Dei
- Bądźże pozdrowiona
- Panie Jezu
- Pieśń tęsknoty
- Zawitaj, ranna jutrzenko
- O Gospodzie uwielbiona
- Niech cały wszechświat
- In lumine Tuo
- Tobie powierzam mą drogę
Album zawiera pieśni albo wprost adwentowe, a dokładniej, roratnie, albo mówiące o tęsknocie za Bogiem i Jego obecnością, z którą wiąże się zawsze Jego działanie. Ma również być zbiorem ilustracyjnym, przy którym nie tylko będziemy mogli cieszyć serca pięknem i prostotą muzyki liturgicznej, ale również uczyć się sami tych pieśni, by włączać się w oddawanie czci Panu Bogu.
Dominikańska parafia pw. św. Dominika w Warszawie na Służewie od lat gromadzi wokół siebie szerokie grono ludzi zaangażowanych w śpiew liturgiczny. Z tego środowiska wywodzi się m.in. Urszula Rogala, której kompozycje od lat ubogacają zbiór śpiewów w nurcie tzw. muzyki dominikańskiej. Osią płyty są utwory i opracowania jej autorstwa. Nie zabrakło również starszych i nowszych kompozycji muzyków, których twórczość jest obecna na Służewie.
Maciej Pisiałek, twórca szaty wizualnej albumu zadbał o to, by poszczególne elementy oddawały jego zawartość i nawiązywały do miejsca, w którym powstały nagrania. Kolorystyka światła została zainspirowana twórczością Jerzego Nowosielskiego. Ciemność, z której wyłania się światło ma symbolizować przyjście Chrystusa.
„Czas Adwentu zajmuje w życiu scholi służewskiej wyjątkowe miejsce. Przez wszystkie dni tego okresu liturgicznego, o godzinie 5:40 rano gromadzi się na ulicy Dominikańskiej grupa zaspanych śpiewających, którzy chcą wspólnie czekać na przyjście Pana: to powtórne na końcu czasów, to drugie - w tajemnicy Wcielenia i to trzecie - tu i teraz. W ciszy i ciemności przedświtu, pieśni o nadziei i tęsknocie brzmią wyraziściej i docierają jakby głębiej. Liturgia rorat prowadzi jej uczestników drogą, która mimo, że coraz bardziej znajoma, to każdego roku zupełnie inna: te same czytania i pieśni nabierają wciąż nowego znaczenia.
Pieśń liturgiczna jest przestrzenią spotkania człowieka z Bogiem. Co ważne, spotkanie to odbywa się nie w pojedynkę, lecz we wspólnocie wierzących podczas liturgii. Wspólny śpiew jest obrazem miłości między uczestnikami liturgii, którzy mimo dzielących ich różnic, jednym głosem uwielbiają Boga. W moim odczuciu taki jest kierunek myślenia o muzyce liturgicznej w środowisku skupionym wokół dominikańskich klasztorów i taka wizja pieśni jest przedmiotem poszukiwań mojej twórczości.
Odnowa liturgiczna zapoczątkowana została w latach osiemdziesiątych w dominikańskich ośrodkach we Francji. Przywróciła Kościołowi śpiew wielogłosowy, ale w nowej formie: już nie zawiłą, renesansową polifonię Palestriny w języku łacińskim, przeznaczoną bardziej do słuchania niż czynnego uczestnictwa, lecz pieśń łączącą w sobie dwa podstawowe wyznaczniki, piękno i prostotę. Piękno jako niedoskonałe odbicie piękna Boga pozwala nam przybliżać się do Niego, a prostota ma za zadanie włączać nas we wspólną modlitwę śpiewem. Ogromne znaczenie ma dla mnie również tekst tych pieśni: zazwyczaj oparty jest on na słowie Bożym, które wielokrotnie wyśpiewywane podczas liturgii, staje się dla śpiewających drogą życia”.
Urszula Rogala, kompozytorka
Nagranie zostało zrealizowane w kościele pw. św. Dominika w Warszawie na Służewie w dniach 20-24 lipca 2020
wydawca: Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny 2020
format: CD, digipack