HIGH DEFINITION QUARTET Bukoliki
Opis
1. I
2. II
3. III
4. IV
5. V
Mateusz Śliwa - saksofon tenorowy
Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ - fortepian
Alan Wykpisz - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
Tytułowe Bukoliki Witolda Lutosławskiego napisane na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1952 r. to pięć miniatur fortepianowych opartych na ludowych melodiach kurpiowskich. Tytuł kompozytor zapożyczył od Bukolików Wergiliusza - dziesięciu antycznych sielanek gloryfikujących życie na wsi. Piotr Orzechowski miał świadomość, że materiał nutowy Lutosławskiego odnosi się bezpośrednio do muzyki kurpiowskiej, a dokładniej do zbioru „Puszcza kurpiowska w pieśni” księdza Władysława Skierkowskiego. Przeanalizował wszystkie oryginalne melodie poszukując tych, które Lutosławski sobie upodobał i znalazł wszystkie pięć odpowiadających pięciu częściom Bukolików.
Dzięki przełożeniu oraz rozwinięciu „Bukolików” na kwartet jazzowy słuchacze otrzymali złożoną rytmicznie, tryskającą energią muzykę, wyróżniającą się nagłymi zwrotami nastroju i temperatury.
(Henning Bolte | All About Jazz)
Gdyby XX-wieczny kompozytor Igor Strawiński żył w naszych czasach i prowadził małe jazzowe combo, jego zespół brzmiałby właśnie tak - byłby precyzyjny rytmicznie, egzotyczny harmonicznie, dalece bardziej skupiony na planach dźwiękowych niż na chwytliwych melodyjkach.
(Daniel J. Kushner | Rochester City Newspaper)
Kwintesencja współczesnego jazzu pod każdym względem.
(Adam Baruch | Polish Jazz Blogs)
Czy High Definition Quartet nagrał jazzowy album roku 2015? „Bukoliki" są poważnym kandydatem.
(Marek Dusza | Rzeczpospolita)
wydawca: For Tune 2015
nr kat. 0074(047)
nośnik: CD, etui plastik