Mały Kolberg Niezbędnik cz. 2 Podlasie
Opis
Kapela Batareja
- Jedzie, jedzie pan Zelman (śpiew) - zabawa
- Jedzie, jedzie pan Zelman (instr.) - zabawa
- Przepióreczka - zabawa
- Jaszczureczek - zabawa
- Ojra - taniec
- Krakowiak - taniec
- Luli luli - chodzony
- Łysy - taniec
Nagrania śpiewaczek tradycyjnych
- Tam za horoju - kolęda życząca
- Polożyła baba jejyczko na stoli - bajka
- Padaj padaj doszczyku - zabawianka
- Luli luli luli wsie dzietki posnuli - zabawianka
- Soroka worona dytiom kaszku waryła - zabawianka
- Kiciu-maciu - zabawianka
- Za pleczyma torba - zabawianka
- Kuju kuju - zabawa dziecięca
Zespół dziecięcy "Żewżyki"
- Kuju kuju nożku - zabawianka
- Berozońka - rohulka
- Tanciowala ryba z rakom - wyliczanka
- Biehał zajczyk - zabawa
- Letiew busioł, rohulka - zabawa
Studio folkloru tradycyjnego "Żemerwa"
- O aniele i żmiju - bajka
- A w komoreńci - piosenka i taniec (oberek)
- Jabłyczko - przyśpiewki do tańca (polka)
- Oj, za hajem - piosenka i melodia taneczna (polka)
- Padespan - taniec figurowy
Zdzisław Marczuk
Tańce z Południowego Podlasia
- Stary oberek
- Stara polka
- Kozak
- Tupacz
- Walc
Karolina Cicha
- Majn jingele - kołysanka żydowska
Książeczka z płytą z tradycyjnymi zabawami, tańcami i piosenkami z Podlasia.
W książce znajdują się ilustrowane opisy tradycyjnych zabaw i tańców a na płycie akompaniamenty grane na autentycznych ludowych instrumentach.
Przy opisach zabaw znajdują się specjalne kody odsyłające do prezentacji wideo w Internecie, które można odczytać za pomocą smartfona.
Publikacja skierowana jest do dzieci a także do wszystkich pracujących z dziećmi w przedszkolach, szkołach, domach kultury, bibliotekach i świetlicach.
To doskonały sposób na poznawanie tradycji ludowych i świetną zabawę przy muzyce i tańcu. Publikacja jest początkiem serii uzupełniającej w materiały muzyczne projekt Mały Kolberg, który od 2014 r. pomaga dzieciom i dorosłym korzystać z lokalnych tradycji.
Kapela Batareja
Kapela powstała w 2017 roku. Jej członkowie fascynują się muzyką tradycyjną z różnych stron Polski. Coraz częściej sięgają jednak po repertuar wschodniej jej części – muzykę Suwalszczyzny, Podlasia, Lubelszczyzny i Zamojszczyzny, a także muzykę wschodniego pogranicza. Tworzący zespół artyści działają na różnych polach kultury w Polsce i za granicą.
Mateusz Tymura - akordeon
Zbyszek Rusiłowicz - cymbały huculskie
Julita Charytoniuk - baraban, bębenek obręczowy
Magdalena Dąbrowska - skrzypce, taniec
Śpiewaczki z Dobrowody
Początki Zespołu Śpiewaczego z Dobrowody przypadają na rok 1968. Obecnie tworzą go: Walentyna Klimowicz (ur. 1943), Nina Jawdosiuk (ur. 1942) oraz Barbara Jakimiuk (ur. 1945). Pieśni, które panie wykonują, są unikatowe zarówno pod względem melodyki, jak i treści. Na repertuar zespołu składają się pieśni obrzędowe cyklu rocznego - rohulki, wysnynky (dwa rodzaje pieśni wiosennych), sianokośne i żniwne oraz obrzędowe pieśni rodzinne - korowajowe, weselne, chrzcinne. Zespół koncertował w kraju i za granicą (Białoruś, Ukraina), niejednokrotnie zdobywając nagrody. Pieśni w wykonaniu śpiewaczek z Dobrowody można znaleźć na 3-płytowym albumie "Pieśni nie tylko święte. Tradycja muzyczna Podlasia". Zespół jest laureatem Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Śpiewaczki z Gorodziska i Borysówki
Anna Tesluk (ur. 1939 r.) oraz Nadzieja Osipiuk (ur. 1943 r.) to mieszkanki wsi Gorodzisko (k. Narwi). Były najmłodszymi członkiniami znanego i cenionego przez etnomuzykologów zespołu "Krywczanki" z Krzywca. Od 2010 roku śpiewają w stworzonej przez Annę Tesluk grupie "Podlaszanki", obecnie z trzecią śpiewaczką – Anną Pawluczuk (ur. 1940 r.) z sąsiedniej wsi, Borysówki. Wykonują pieśni w lokalnej gwarze. W repertuarze mają najwięcej dwugłosowych pieśni lirycznych. Panie śpiewają też pieśni obrzędowe - sianokośne, żniwne, weselne, wiosenne (tzw. ohulki) oraz pieśni religijne. Pieśni w wykonaniu zespołu "Podlaszanki" można usłyszeć na płycie "Ludowe pieśni religijne z Podlasia".
Studio folkloru tradycyjnego "Żemerwa"
W gwarze okolic Bielska Podlaskiego "żemerwa" oznacza grupę wesołej, hałaśliwej młodzieży. Zespół Studia folkloru tradycyjnego "Żemerwa" działa przy Stowarzyszeniu Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach od 2003 roku i od samego początku prowadzi go Anna Fionik. Podstawowy repertuar zespołu to pieśni i tańce zarejestrowane w białoruskich miejscowościach na Podlasiu i Polesiu. Od 2009 r. grupa członków zespołu uczy się gry na tradycyjnych instrumentach: skrzypcach, cymbałach, dudzie, dudkach.
W nagraniach udział wzięli: Anna Fionik, Małgorzata Mackiewicz - śpiew, Doroteusz Fionik - akordeon, Urszula Oleksiak - skrzypce, Maksym Fionik - bęben.
Zespół dziecięcy "Żewżyki"
Zespół ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. J. Kostycewicza. Szkoła z białoruskim językiem nauczania.
W nagraniach udział wzięły: Amelia Brunkalla, Amelia Fiedoruk, Kamila Augustyniak, Magda Wawreniuk, Aleksandra Korowaj, Aleksandra Tomczuk oraz - z Żemerwy - Małgorzata Mackiewicz (śpiew), Urszula Oleksiak (skrzypce).
Zdzisław Marczuk
Urodził się w 1943 roku. Mieszka w Zakalinkach w gminie Konstantynów. Muzykant, skrzypek, harmonista, nauczyciel. Zamiłowanie do muzyki wyniósł z domu - jego ojciec grał na skrzypcach. Gra melodie po ojcu i po mamie, która dużo śpiewała. Gra dobrze technicznie, z werwą, smyczkuje cięto w myśl zasady, że taneczna muzyka ludowa powinna być "wesoła i żywa". Mikroregion, z którego pochodzi i gdzie mieszka do dziś, jest typowym pograniczem zróżnicowanym etnicznie, religijnie i kulturowo. Wspomina, że jego rodzice mówili w domu czasem po „chachłacku”. Sam uważa się za Polaka, chociaż, jak podkreśla, bardzo lubi nuty białoruskie i ukraińskie.
Karolina Cicha
Kompozytorka, wokalistka i multiinstrumentalistka – rozpoznawalna dzięki oryginalnej technice gry na kilku instrumentach jednocześnie. Porusza się w różnych przestrzeniach muzycznych, ale coraz chętniej podąża w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej. Świadczą o tym nagrane przez artystkę płyty: "Wieloma językami" (2013) - poświęcona językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego; "Jidyszland" (2015) - poświęcona twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz; "Poland-Pakistan" (2016) - fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem; "Płyta tatarska" (2017) - poświęcona dziedzictwu muzycznemu Tatarów polskich.
Autorzy:
Julita Charytoniuk
Kulturoznawczyni, pedagożka, wokalistka-śpiewaczka, instruktorka rękodzieła artystycznego. Absolwentka Podyplomowych Studiów Etnomuzykologicznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz Małopolskiego Uniwersytetu Ludowego we Wzdowie. Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego, Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zakresu twórczości ludowej.
Doroteusz Fionik
Urodził się w 1968 r. w dzielnicy Bielska Podlaskiego - Studziwody. Absolwent Wyższego Prawosławnego Seminarium Duchownego w Jabłecznej. Rolnik, muzyk, historyk, etnograf, wydawca i autor książek oraz płyt, redaktor naczelny almanachu "Bielski Hostineć". W 1986 r. stworzył Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach. Animator działań kulturalnych na terenie województwa podlaskiego oraz obwodu brzeskiego na Białorusi.
Witold Roy Zalewski
Realizator nagrań, wydawca, muzyk, animator kultury, dokumentalista. Tworzy dokumentację projektu Mały Kolberg i jest odpowiedzialny za jego współorganizację ze strony Forum Muzyki Tradycyjnej. Szczególne miejsce w jego zainteresowaniach artystycznych zajmuje muzyka tradycyjna - jako śpiewak i multiinstrumentalista czerpie repertuar od mistrzów z Roztocza, Wielkopolski i Polesia, a także z zapisów etnografów, m.in. Oskara Kolberga.
wydawca: Stowarzyszenie Orliczko 2018
format: CD + książeczka, digipack