Poleski Skład Smyczkowy
Opis
Poleski Skład Smyczkowy
- Bubnów. Dobry ranek.
- Siwym koniem jadę, na karego siadam
- U kowala wesele / Czoboty – wiązanka
- Pragną oczki, pragną
- Kabel polski – cieńszy, to na strunę E
- Weselny
- Draka na weselu, Rajzowiec
- Oberek „Spod osikowego korzenia”
- Kozak
- Trojan
- Karapet
- Szczob ty dobryj hospodar
- Rozkomarski Hopak
- Oj, czyja to hołowońka horyłońku piła
- Polka od Słowika
- Walc „O północy”
- Oj, boli mnie głowa, od samego czoła
- Walc „Tytanik”
- Polka „Nie usiedzisz”
- Oberek „Łyse Góry”
- Krakowiak
- Siwym koniem jadę, na karego siadam (instr.)
- Bubnów. Dobry wieczór
czas: 55:05
Poleski Skład Smyczkowy:
Piotr Herda – skrzypce
Paula Kinaszewska – skrzypce
Agnieszka Niwińska – bębny
Mateusz Niwiński – skrzypce
Jan Tarkowski – wiolonczela
Bartek Woźniak – skrzypce barytonowe, banjolele (17)
Gościnnie:
Edmund Brożek – skrzypce, opowieść (5, 6, 7, 9, 11, 19)
Polesie_PL:
Ewa Grochowska, Agnieszka Szokaluk, Julita Charytoniuk – śpiew (2, 4, 12, 14, 17)
Płyta jest pierwszym wydawnictwem poświęconym instrumentalnej, tanecznej muzyce tradycyjnej Polesia Lubelskiego – polskiej części regionu rozciągającego się dalej na wschód na pogranicze ukraińsko-białoruskie. Zależy nam, aby odzyskana z niebytu poleska nuta wróciła na Pojezierze i była wciąż grana do tańca.
Materiał wykonany na płycie jest efektem kilkuletniej pracy - pełnych przygód badań terenowych, kwerend archiwalnych, tropienia miejscowego repertuaru, poszukiwania sposobu jego wykonania. Ogromną rolę odegrały tu spotkania i wspólne grania z panem Edmundem Brożkiem (rocznik 1926), najpewniej jedynym aktywnym obecnie w tej części Polesia skrzypkiem wykonującym tradycyjny repertuar. Część utworów to melodie poznane przez pana Edmunda w latach 40. XX w. od starszych kolegów, w tym pochodzące od niejakiego Rajzowca - na wpół mitycznego wędrownego skrzypka, aktywnego w tamtych stronach w okresie międzywojennym. Źródłem repertuaru były też skromne zasoby archiwalne, w tym nagrania skrzypka Pawła Słowika (ur. 1895) z szafy lubelskiego skansenu oraz pendrive z nagraniami harmonisty Kazimierza Rożkowskiego (ur. 1900) czekający w kieszeni napotkanego na ulicy w Orchówku wnuka, który akurat zajechał tam na chwilę z drugiego końca Polski. Kilka tanecznych melodii zagranych na płycie zachowało się w archiwach jedynie w nagraniach śpiewu mieszkanek okolic Włodawy urodzonych na przełomie XIX i XX w.
W zestawie znalazły się oberki, polki, walce, kozaki, pieśni i przyśpiewki - melodie funkcjonujące na styku tradycji polskiej, ukraińskiej i żydowskiej oraz coraz silniejszych na poleskiej wsi już w latach 30. XX wieku, wpływów muzyki "światowej".
Realizacja nagrań, mastering: Bartłomiej Woźniak
Projekt graficzny: Andrij Fil
Okładka: fragment obrazu Stanisława Baja
Koncept, koordynacja i w ogóle: Krzysztof Gorczyca
wydawca: Towarzystwo dla Natury i Człowieka, 2023
format: CD, ecopack